Wózki widłowe
i wózki systemowe VNA...
Najlepsze rozwiązanie to Bendi?
Wózki
Bendi
Wózki widłowe Reach-truck, wózki widłowe systemowe VNA są produktem konkurencyjnym dla przegubowych wózków do wąskich korytarzy Bendi.
Produktem konkurencyjnym dla przegubowych wózków do wąskich korytarzy Bendi są wózki tzw. „wózki boczne” typu reach-truck oraz wózki systemowe VNA. Wózki widłowe boczne – reach-truck bywają często nazywane wózkami bocznymi z uwagi na pozycję operatora względem ładunku – operator siedzi bokiem do ładunku. Ta nazwa zwyczajowa jest nie poprawna gdyż wózki magazynowe z wysuwanym masztem to wózki reach-truck.
Cechy
wózków widłowych
Wózkiem systemowym VNA nazywamy wózki pracujące w wąskim korytarzu około 1800 mm. Wszystkie wózki VNA niezależnie od producenta wózka Linde, Still, Jungheinrich, Toyota BT, wszystkie te wózki posiadają bardzo duży korytarz transferowy, rządu 4,5 do 5 metrów. Korytarz transferowy to miejsce, które jest niezbędne do zawracania wózkiem, zmiany miejsca pracy z jednej alejki na drugą.
Cechy wspólne: wózków reach-truck i wózków VNA. Każdy z tych wózków do pracy w magazynie potrzebuje tzw. wózków satelitarnych, to znaczy takich, które mają możliwość wyjeżdżania na zewnątrz magazynu i prowadzenia załadunku i rozładunku samochodów dostawczych. Koszt obsługi magazynu przez wózki reach-truck lub wózki systemowe VNA trzeba rozpatrywać łącznie z kosztem zakupu i utrzymania dodatkowego wózka satelitarnego: czołowego lub innego zewnętrznego.
Wózki widłowe reach-truck i wózki widłowe systemowe VNA posiadają kolejna cechę wspólną. Każde z tych urządzeń wymaga bardzo dobrej nawierzchni do pracy, co powoduje bardzo wysokie nakłady przy budowie lub modernizacji magazynu.
Wózki reach-truck wymagają korytarza roboczego szerokości od 2,7 do 3,2 metry. Taki układ magazynu w zależności od ilości alejek roboczych powoduje zmniejszenie pojemności magazynu o ponad 30% w stosunku do wózków do wąskich korytarzy BENDI.
Nowe
rozwiązanie
Wózki widłowe systemowe VNA wymagają prowadzenia indukcyjnego lub szynowo rolkowego. Taki system zwiększa koszt wyposażenia magazynu o kilkadziesiąt tysięcy złotych.
Zarówno wózki widłowe reach-truck jak i wózki widłowe VNA ze względu na:
- szerokie korytarze transferowe
- konieczność wygospodarowania dodatkowego miejsca odkładczegp
- wymóg bardzo dobrej posadzki
- wymóg wózków satelitarnych
- wymóg systemów prowadzenia
są rozwiązaniami przestarzałymi i nieefektywnymi w dzisiejszych czasach. Proces projektowania magazynu powinien uwzględniać szybkość pracy i wykorzystanie kubatury do maksimum.
- Większy magazyn – możliwość składowania większej liczby palet do 50%
- Możliwość obsługi magazynu jednym urządzeniem – praca wewnątrz i na zewnątrz magazynu – jeden wózek zamiast dwóch
- Brak dodatkowych kosztów w magazynie – wózki nie wymagają prowadzenia szynowego lub indukcyjnego
- Brak kosztów w infrastrukturze – wózek nie wymaga idealnie gładkich powierzchni
- dodatkowych kosztów inwestycyjnych: prowadzenia indukcyjnego lub szynowego dla wózka
- bardzo kosztownej posadzki
- prowadzenie szynowe wymaga podniesienia zerowego poziomu składowania na regałach o 200 mm (trzeba zastosować belki / trawersy do regałów – ładunki nie mogą być składowane na posadzce)
- zastosowania drugiego wózka do obsługi: wózek dodatkowy służy do załadunku i rozładunku ciężarówki, wózek VNA jeździ tylko w regałach i wymaga idealnie gładkiej posadzki